Hot eller möjlighet?
Amazon är på väg in på den svenska bokmarknaden.
Eftersom jag i går köpte en e-boksläsare och mer seriöst tänkte gå över till att läsa e-böcker: Inte bara på min smartfån (smarta mobil) eller dator - utan även läsa e-böcker på en speciellt avsedd "device" tänkt för just att läsa på skärm med som erbjuder bättre möjligheter att snabbt och trådlöst kunna köpa och ladda ner böcker just som behovet uppstår "just in time"- eller mera den elektroniska varianten av POD - Print-on-demand - så är e-boksmarknaden i högsta grad intressant för mig. Inte minst då jag inom en förhoppningsvis snar framtid även kommer att kunna erbjuda mina egna böcker "Skapa & Sälj" samt "Forntida Järn - Ancient Iron"som eböcker, i den ena eller andra formen.
Så helt naturligt har e-boksmarknaden intresserat mig mycket, särskilt det senaste året, och fördjupat min research vad gäller just e-böcker och allt runt dem. Här kommer lite ur den undersökningen:
InternetWorld: "Den som är stor behöver inte vara snäll" http://t.co/uLP5l4CV05
"Allt
borde vara bättre än alternativet, att låta ett amerikanskt storföretag
med ökänt hårda förhandlingsmetoder ta kontrollen över det svenska
bokläsandets framtid.
För
grejen är att det börjar närma sig sista chansen. Sannolikt har de
svenska förlagen ett, kanske två år på sig innan Amazon kliver in. Om
ingenting händer snart kan de lika gärna lämna walkover."
Citat InternetWorld: "Vem tar fighten med Amazon?" http://t.co/IXIgtzVLY3
Jag reagerade starkt då jag läste artikeln i samma ämne i tidningen NätSmart som jag prenumererar på då jag också driver en e-handelsbutik på nätet:
Förläggare och nätbokhandlare svarar, se sidan 26:
http://www.jetshop.co.uk/.../2014/06/18-SlutversionNY.pdf
Det verkar som om några av kommentarerna är klart naiva, rent av beror på någon slags förträngning eller hybris, eller lever man i Lalalala-land?
Saxat ur NätSmart Nr 18, maj-juni 2014:
"Enbart på mediaprodukter omsätter den amerikanska mediejätten [Amazon] cirka 150 miljarder kronor om året, ungefär hundra gånger mer än Akademibokhandeln och Adlibris tillsammans."
På det svarar Akademibokhandelns representant:
"Vi kan ha en multi-kanalstrategi. Det kan inte Amazon."
*Öh? Vad kan ett företag som omsätter 150 miljarder INTE göra??
Ett företag vars inflytande är så stort att i landet, staten FRANKRIKE har senaten och nationalförsamlingen röstat igenom ett lagförslag kallat "Anti Amazon-lagen"...
Vad göra?? "Kan Readly bli ett Spotify för böcker?
E-handel
Med obegränsad läsning för 99 kronor i månaden och avtal
med flera stora förlag vill nystartade Readly Books göra för e-böcker
vad Netflix och Spotify gjort för film och musik. Internetworld fick en
smygtitt."
Intressant tilläggsläsning för den drivne egen-förläggaren eller författaren:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.554148
"Readlys framgångar, precis som
Spotifys och Netflix, vilar helt och fullt på utbudet. Tjänster som
dessa måste skapa känslan av att allt, eller åtminstone tillräckligt
mycket, finns där för att folk ska nappa. I skrivande stund är utbudet
inte stort nog för att göra tjänsten lika självklar som Spotify och
Netflix."
Det verkar som den svenska bokmarknaden är i fallande. Och vi har inte fått snurr på e-boksförsäljningen på samma sätt som varit fallet i USA och med Amazon. Det är liksom med videobandspelarna för hundra år sedan: Man är inte överens om ett gemensamt (fil)- format, man har inte en specad standard som gäller alla. I vanlig ordning vill man bygga in handelshinder, förhindra spridning till andra "devices" eller e-boksläsare, apparater som kan visa e-böcker. Apple och Amazon, har sina egna som de försöker gräva in marknaden med, som ska stoppa och förhindra konkurrens eller att köparen /användaren ska kunna emigrera det som denne/a hederligt köpt och vill kunna läsa var och när och hur som helst efter eget tycke och smak.
Att stå i vägen för konsumenten, att valla in marknader och att bygga handelshinder - och därmed användarhinder - har aldrig varit en bra plan. Musik-industrin har ju redan gjort alla de där misstagen... Borde inte de stora bokförlagen ta lärdom, snegla lite på vad som INTE funkade för dem? Varför uppfinna hjulet flera gånger, göra samma misstag?
Därför köpte jag en e-boksläsare igår.
Särskilt med tanke på att priset var i högsta grad attraktivt. Kanske Adlibris har lärt av Amazon? De såg till att tidigt ha sina e-boksläsare för Kindle redo på ett mycket tidigt stadium (och har hunnit igenom ett antal versioner och varianter av Kindel-läsaren nu). De har sålt den i enorma antal, de är förtegna med hur många av Kindels e-boksläsare de har skeppat ut men det rör sig om många miljoner exemplar... och de har drivit på och fått e-boksmarknaden att fullständigt explodera i Amerika! Från noll till majoritet från 2010... fortfarande säljs mycket böcker på papper, men e-boksförsäljningen har gått om "paperback" dvs. försäljning på papper och den marknaden har Amazon själva huggit ut en hel del av. Genom att "plantera" en oerhörd mängd eboksläsare i "var mans hand" i USA - kompatibelt med - förstås - deras eget format!
De blev senare hårt trängda att skriva på ett avtal som allvarligt hämmade deras fortsatta utbyggnad och tillskansning av den amerikanska bokmarknaden, och Apple passade då på att i "luckan" som uppstod kila in sin fot, dvs. sitt format och kapa åt sig större del av marknaden.
Delar av min research av Amazon i allmänhet...
... och den amerikanska bokmarknaden i synnerhet (som jag snart tror att vi kommer att få närkontakt av tredje graden med!) har jag inhämtat från otaliga ställen utöver de svenska resurserna på nätet, mestadels på engelskspråkiga sajter, men också ett urval böcker. Två av dem här:
"How to self-publish, and why you should - Let´s Get Digital" av David Gaughran, samt
"How to market a book" av Joanna Penn (som jag just nu håller på att läsa då jag fick den med posten för ett par dar sen, men snart läst ut!).
Men som jag tror är e-boken här för att stanna. Sverige ligger ju alltid efter USA ett antal år, men det som hänt i Amerika tror jag kommer att hända här också. Vem som kapar åt sig marknaden? Ja, det får vi väl se. Men då Adlibris "gör en Amazon" - så kan man ju ana att de i alla fall känner den heta brandröken ur Amazon-drakens käftar bränna nackhåren...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar