fredag 25 juli 2014

Innovativ, kreativ och initiativ... eller? ;D

Hur får man loss tiden att förverkliga sina drömmar? Hur skriver man en bok till exempel, då vardagen med barn, familj och arbete kräver all tid?


Skippar TVn. Stjäl massor med tid... Jag skulle rekommendera att man bokar in tider i sin kalender för sitt skrivande, eller det projekt man vill förverkliga! Se till att räkna ut då det är bästa förutsättningarna, tex. om man är morronmänniska: Innan familjen vaknat, eller efter ungarna kommit i säng på kvällen, byta ut några timmars TV-slöande mot tid för eget kreativt arbete! Kollar man lite på hur man använder sin egen tid så kan man hitta luckor, eller skippa sådant som inte egentligen är kreativt: Slösurfande, dataspelande etc.

Jag har själv inga schemalagda skrivpass, borde kanske fixa sådana, med spikad skrivtid för visst projekt - MEN skriver i princip oavbrutet - då jag inte läser - om man undantar då all tid man måste ägna åt Livet! ... skriver dock inte alltid på det jag borde! *Dirty Secret*

Mycket av arbetet med böckerna gör jag "under tiden" jag gör monotona, tråkiga saker i vardagen - i bilen, på resor, vid diskbänken, då jag arbetar med sådant som tillåter att man kan gå och grunna på saker etc. Dessvärre verkar mina skönlitterära gestalter ha ovanan att hälsa på då jag ska sova... Listiga rackare som kan sabba nattsömnen - på nätterna verkar de leva upp som sjutton!

Alltid tillgång till skrivdon nära till hands är alltså att rekommendera, så att man inte tappar några bra uppslag eller idéer...

Sonen är aktiv del av mitt skrivande... han hänger vid skrivbordet och kommenterar, resonerar och filosoferar... är ganska trivsamt för det mesta! Utom då man är i slutskedena att få boken klar då jag har en tendens att bli liiiite stressad, men försöker att inte bli alltför frånvarande ändå...^^ På slutet blir det ändå arbete dygnet runt... sista halvåret är helt hysteriskt speedat, som jag faktiskt gillar, men sista veckorna börjar det ta sin "tull"... rejält... och jag får sikta in mig på en massa återhämtning under några veckor efteråt, då jag i princip är helt slutkörd... hoppas på lite bättre hushållande med krafter och tid till nästa gång... men samtidigt gillar jag mitt sätt att arbeta intensivt i slutet... jag känner mig mycket levande då... men det har sitt pris, som sagt!

Den närmaste familjen är väldigt förstående... och gillar det jag gör, det underlättar. Men det sociala livet (och en massa annat som är lika viktigt!) får tyvärr gå lite för mycket på sparlåga... Ska skärpa mig där, lovar jag mig själv då och då! ^^

Blev lite frestad att ladda ner en app för Word Count igår ska jag erkänna! 

Word count - jag för skrivardagbok!
Jag gillar dock att få skriva in antal tecken som jag skrivit på en dag och föra statistik, och gillar Excel-arket som spaltar upp allt fint. Med en rad för kommentarer bredvid som jag har i mitt ark (blurrat här dock, för det är ointressant för en utomstående att läsa).

Det är mitt eget sätt att se framsteg och att sporra mig att skriva. I efterhand är det kul att gå tillbaka till skrivardagboken som varje bok får i form av ett eget excel-blad... man glömmer så fort hur man resonerat, vad varje skrivdag innehöll för specifika problem /frågor /aktiviteter.

Jag kan konstatera att jag skriver i snitt 2,4 A4 då jag är i mitt skriv-race för en bok. Inte jättemånga sidor, men med stadig takt istället. ;) 

Prestationspressen och mer kunnande i kombo gör att man känner att ribban höjts... första gången är ju mer en "om det blir nåt så blir det", andra så ska man liksom "bevisa" nåt... fast jag lutar nog mer åt att det är lika svårt /jobbigt för varje. Så var det för mig och tror det kommer fortsätta så. Eller nu med tredje som blir en helt annan bok, så kommer mer nerver med i bilden känner jag...

Självkritik och självcensur är stora hinder som jag brottats mycket med - man måste tillåta sig att skriva fritt! Och hitta sätt att komma runt de mentala hindren, tillåta sig att lita på förlaget som kommer att hjälpa dig i "förädlingen" och vidareutvecklingen av manuset innan det trycks som bok!  ;)

Vill du läsa mer om tips hur du förverkligar dina drömmar och idéer - och hittar tiden - köp boken Skapa & Sälj! :)

Inga kommentarer: